Sijainti ja kulkuyhteydet

Sijainti

Helsingin Metsänhoitajien kämppä sijaitsee Kolmikulmalammen rannalla vajaan 40 km:n päässä Helsingin keskustasta Nuuksion Pitkäjärven luoteispuolella. Se on rauhallisen metsäluonnon ympäröimä.

Kämppä tontteineen on vuonna 1994 perustetun Nuuksion kansallispuiston rajauksen sisällä. Kansallispuisto lähiympäristöineen tarjoaa hyvät mahdollisuudet retkeilyyn, hiihtoon, marjastukseen ja sienestykseen. Käytettävissäsi on useita ulkoilualueita palveluineen, esimerkiksi Nuuksio, Haukkalampi, Pirttimäki, Luukkaa ja Salmi. Laajempaa liikkumista varten kannattaa hankkia ulkoilukartta 1:15 000 Nuuksio-Luukkaa. Katso myös https://www.retkikartta.fi/?featureClass=land-use-areas&id=852, josta voit nimihaulla 'Nuuksio' tulostaa sopivan kartan kansallispuistoon.

Nuuksion järviylänkö on pinnanmuodostukseltaan vaihtelevaa ja pienipiirteistä, jota ilmentävät karut kalliometsät, lehtopainanteet, kymmenet lammet ja suoalueet. Siellä elää harvinaisia ja uhanalaisia kasveja ja eläimiä mm. liito-orava ja harmaapäätikka.

Kulkuyhteydet

Autolla Helsingin suunnasta kämpälle tultaessa käännytään Vanhalta Turuntieltä 110 Nuuksio-kyltin suuntaan tielle 11307, jota ajetaan noin 10 km, joista viimeiset 2 km Suomen luontokeskus Haltian ohi. Nuuksion kansallispuisto, Haukkalampi -kyltin kohdalta käännytään vasemmalle. Haukkalammentietä ajetaan noin 2 km joko ensimmäiselle suurelle pysäköintipaikalle, tai jatketaan pienemmälle pysäköintipaikalle, jossa on opastetaulu ja puomi. Tiellä on pysäköintikielto!

Bussilla 245 ja kesäaikaan 245A pääsee Espoon keskuksen asemalta Haukkalammentien pysäkille E6956, josta kävellään noin 2 km Haukkalammentietä Haukkalammen taaemmalle pysäköintipaikalle, jossa on opastetaulu.

Haukkalammen pysäköintipaikalta on noin kilometri kämpälle. Puomin jälkeen sivuutetaan Haukkalammen luontotuvan rakennukset, minkä jälkeen käännytään Y-risteyksestä vasemmalle. Siitä noin 250 metrin päässä sijaitsevan polttopuukatoksen ja padon kohdalta käännytään oikealle pienelle sillalle, josta alkaa raput ja polku jyrkkään ylämäkeen. Mäen päällä olevan katetun nuotiopaikan ohi jatketaan mäkeä alas Mustalammen päähän. Noin kymmenen metriä ennen siltaa noustaan oikealle vievää polkua ylös mäen päälle, mistä lähtee pari kinttupolkua vasemmalle, jotka vievät noin 100 metrin päässä olevalle kämpälle.

Kämpälle pääsee myös Siikajärven suunnasta Siikaniemeen menevällä bussilla 244, joka lähtee Espoon keskuksen asemalta. Bussista jäädään Kolmoislammentien pysäkillä E6913, josta kuljetaan Kolmoislammentietä pohjoiseen n. 500 m polun päähän, jossa on opastetaulu. Sieltä jatketaan mäkeä ylös pohjoiseen Korpinkierros-polkua n. 1,7 km Mustalammelle, jonka päässä olevan sillan jälkeen käännytään polulle vasemmalle mäkeä ylös. Mäen päällä vasemmalla on pari kinttupolkua noin 100 metrin päässä olevalle kämpälle.

Kämpän YKJ-koordinaatit ovat X(I/E)=3362300 Y(P/N)=6690675

Parkkihaukka palveluksessanne.

Parkkihaukka on eräässä kehittämishankkeessa kokeiltu uusi palvelu Nuuksion kävijöiden saapumisen sujuvoittamiseksi. Parkkihaukka pyrkii välittämään Haukkalammen ja Kattilan parkkialueilta noin 5-10 minuutin välein kamerakuvan, jolta voit tarkistaa ajantasaisen parkkitilanteen. Metsähallituksen verkkosivuilla löytyy lisätietoja: https://www.metsa.fi/tiedotteet/parkkihaukka-auttaa-autoilijaa-ja-reittipalvelu-esittelee-uusia-vaihtoehtoja-nuuksioon/